Kültür Sanat Edebiyat Felsefe
Pazar, Aralık 22, 2024
No menu items!
Ana SayfaMüzikMüzisyenlerBen değil, yedi sülalem Kızılbaştır. Bir suç varsa o da dedemdedir |...

Ben değil, yedi sülalem Kızılbaştır. Bir suç varsa o da dedemdedir | Mahzuni Şerif ve Türküleri

Mahzuni Şerif (d. 1939, 1940 ya da 1943, Afşin, Kahramanmaraş – ö. 17 Mayıs 2002, Köln), Asıl Adı Şerif Çırık Olan Ozanımız,Mahzuni Şerif olarak tanınmıştır.
Mahzuni Şerif’in büyük dedesi Seyyid Mehmet’in türbesinin bulunduğu Hasan Köyü, 1800’lü yılların ortasın da mezhep olarak Sünniliği seçmiştir. Seyyid Mehmed’in ölümünden sonra aile iki kola ayrılmış; bir kol, o dönemde Elbistan’a bağlı olan Berçenek’e yerleşerek Alevi inancını sürdürmüş, diğer kol ise Hasanköy’de kalarak Sünni inancı benimsemiştir.

Kahramanmaraş’ın Berçenek Köyü’nde dünyaya gelen ozanımız, 1955 yılında, sonradan Ankara’ya nakledilen Mersin Astsubay Okulu’na kaydoldu. 1960’ta eşi Suna’yı kaçırdı ve 6 ay köyünde kaldı. Bu sırada okulu Balıkesir’e nakledildi. Okul komutanının çabası ile yeniden okula dönen Aşık Mahzuni, 6 ay devamsızlık yaptığına ilişkin bir ihbar üzerine okuldan atılınca yeniden köyüne döndü. 1964 yılında ilk plağı ile dinleyicileriyle buluştu.

Bir süre Gaziantep’te ikamet ettikten sonra Ankara’ya taşındı. 1989-1991 yılları arasında Halk Ozanları Federasyonu tarafından Dünya’nın en büyük 3 ozanı arasında gösterildi.

2001 yılının Kasım ayında kendisine, “Elhamdülillah Kızılbaş’ım ve laiğim. Ben değil, yedi sülalem Kızılbaştır. Bir suç varsa o da dedemdedir.” dediği için, DGM tarafından aleyhinde dava açıldı. Duruşma 27 Aralık 2001 tarihinde DGM’de yapıldı.

2002’in başlarında rahatsızlanarak, kalp ve solunum yetmezliği nedeniyle, bir hastanede yoğun bakım altına alındı. Mayıs ayında taburcu edildi. 17 Mayıs 2002 tarihinde, evli, sekiz çocuk, dört torun sahibi olan Mahsuni Şerif 60’lı yaşlarında Almanya’nın Köln şehrinde vefat etti. Vefat ettiğinde, DGM’deki davası henüz sonuçlanmamıştı.

Mezarı şu an son ikamatgâhı olan Hacı Bektaş Veli Külliyesi’nin yakınındaki Çilehane adı verilen bölgededir.

Türk halk müziği sanatçıları tarafında söz ve besteleri sıklıkla kullanılmıştır. Araştırmacı Yazar Battal Pehlivan’ın Aşık Mahzuni Şerif’in yaşamı ve sanatı üzerine yaptığı incelemenin adı Dom Dom Kurşunu idi. Dom dom kurşunu, Yuh Yuh, Fadimem, Gül yüzlüm, Ciğerparem ve Ekmek kölesi gibi eserleriyle tanınan Aşık Mahzuni’nin türkülerini birçok türkücü ile bazı pop müzik sanatçıları da okudu. Halk şiirine gönül veren ve konuşma dilini şiirleştiren Aşık Mahzuni’nin 453 plağı, 50 kasedi ve yayınlanmış 9 adet kitabı bulunuyor.Ayrıca TRT tarafından çekilmiş 2 adet belgeseli bulunmaktadır.Eserlerinin bir çoğu devlet tarafında yasaklanmıştır.

 

 

RELATED ARTICLES

Most Popular

Recent Comments